צרו איתנו קשר

בקהילה - משנים מציאות חברתית

(ע"ר 580394872)

 

רובע המדיה של JVP, דרך חברון 24,

ירושלים 9354212

 

טל. 02-6409803

פקס. 02-6749221

info@bakehila.org.il

  • Facebook - White Circle
  • YouTube - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Instagram - White Circle
מה המטרות שלנו?

אנו רוצים לצמצם פערים חברתיים וליצור ניעות חברתית באמצעות חיזוק היכולות הלימודיות של ילדים ובני נוער, ובאמצעות חיזוק הביטחון העצמי והאמונה ביכולתם. אנו פועלים בשיתוף פעולה עם הממסד על ליצור תהליך של הערבת אחריות למי שזה תפקידו.

 

שנת השירות

בכל שנה 50 מתנדבי שנת שירות מגיעים אלינו ומיישמים את תכנית הפעולה שלנו בשטח. שנת השירות מעצבת ומגבשת דור של מנהיגים חברתיים שימשיכו לשנות מציאות חברתית בישראל.

 

מי אנחנו?

בקהילה היא עמותה לשינוי מציאות חברתית, הפועלת בקרב קהילות מוחלשות וילדים בסיכון משנת 2002, במטרה לצמצם פערים חברתיים, וליצור ניידות חברתית באמצעות תכניות חינוך אינטגרטיביות, ובמקביל לטפח מנהיגות בחברה הישראלית.

 

מה אנחנו עושים?

אנו עובדים עם ילדים ועם בני נוער בשכונות, בתוך הכיתות בבתי הספר, מפעילים מרכזי למידה והעשרה המאריכים את יום הלימודים, פועלים במועדוני נוער ומדריכים קבוצות נוער בשכונות. אנו מערבים את משפחות הילדים בתהליך ומשתפים פעולה עם הממסד במקומי בכדי ליצור שינוי משמעותי לטווח הארוך.

לבקהילה 15 מרכזי למידה והעשרה בשבעה מוקדים בירושלים, ראשון לציון ועין ראפה, אשר נותנים מענה לימודי וחברתי למאות בני-נוער וילדים. המרכזים פועלים 3 פעמים בשבוע בשעות אחר הצהריים, ומהווים המשך ישיר לפעילות בתי הספר. במרכז ניתנת עזרה לתלמידים בשיעורי הבית, וכן תגבור נוסף במקצועות היסוד. בנוסף יוצרים השינשינים פעילות חברתית הקשורה בנושאי הלימוד, וכן חוגי העשרה ויצירה מיוחדים.

צוות מרכז הלמידה וההעשרה בקהילה כולל מנהל מרכז, מורים מקצועיים, שינשינים ומתנדבים נוספים.

מרכזי בקהילה פועלים במשך 8 חודשי פעילות בשנה, החל מאמצע אוקטובר וכלה באמצע יוני, ובסך הכל כ-90 ימי פעילות בשנה.

בסיום כיתה ו´ ממשיכים התלמידים לתכנית "מעברים" במהלך חודש יולי. התכנית מטרתה להכין את בוגרי היסודי לכניסה לחטיבה, על ידי תרגול מיוחד של מקצועות היסוד, בנוסף לפעילות חברתית מוגברת ברוח החופש הגדול. עם סיום התכנית נסגר הפער הצפוי לתלמידים, והם יכולים להתחיל את לימודיהם בחטיבת הביניים בראש שקט.

בקהילה מפעילה מודל ייחודי בבתי הספר, שמטרתו לחזק את התלמידים במקצועות היסוד (חשבון, אנגלית ועברית) ועל-ידי כך למנוע את נשירתם מהלימודים. 

השינשינים של בקהילה (מתנדבי שנת-השירות) עובדים יחד עם המורים בבית הספר בתוך כיתות הלימוד. השיעור מחולק כך שחלקו הקטן מועבר באופן פרונטלי על-ידי מורה המקצוע, כשהחלק הגדול יותר מוקדש לתרגול החומר בקבוצות קטנות.

כל שינשין מקדיש כ-20 שעות שבועיות לעבודה בבתי הספר, כשהן מתחלקות בין שעות לימוד בכיתות, ובין שעות פעילות חברתית לכלל חברת התלמידים. 

שיאו של המודל במבצעים הלימודיים הנערכים כ-3 פעמים בכל בית ספר, ובהם מתקיים מרתון לימודים באחד ממקצועות היסוד לתלמידים שצברו פער משמעותי בחומר. בסיום המבצע מתקיים אירוע מיוחד יחד עם הורי התלמידים.

המודל מופעל בשיתוף אגף שח"ר של משרד החינוך ומנהלת החינוך של עיריית ירושלים (מנח"י) ועיריית ראשון לציון.

השינשינים של בקהילה מצליחים ליצור קשר בלתי אמצעי עם כ-300 ילדים ובני-נוער בשנה באמצעות תכנית החונכויות. במהלכה כל מתנדב "מאמץ" כ-3 חניכים אישיים, אותם הוא מלווה לאורך כל השנה.

חונכות אישית, מפגש שבועי בין ילד ומתנדב שנת-שירות, היא הזדמנות להכיר לילדים מודל חיובי לחיקוי. אח גדול שכזה, שיעזור להם להאמין בעצמם, לכבוש מטרות ולקבל הזדמנות למציאות חיים שונה.

לחונכות כמה יעדים, והיא יכולה להתמקד בעבודה לימודית, בעבודה חברתית ובדרך כלל בשילוב של השניים. כל זאת מתוך התפיסה החינוכית של בקהילה, לפיה באמצעות החינוך וה-"תלמידאות" ביחד יצליחו הילדים לגדול למציאות חיים שונה, אותה הם יכתבו בעצמם.

 

כשליש מהילדים בישראל עניים. באנו לשנות את זה.

הדרך שלנו לעשות את זה פשוטה: אנחנו שואלים אותם מה החלום שלהם,  אנחנו גורמים להם עצמם ולסביבה שעוטפת אותם להאמין שהם מסוגלים להגשים את החלום ועוזרים להם לרכוש את הכלים המתאימים בשביל להגשים אותו. בעזרת תכניות חינוך, נתינת כלים והעצמה אישית, ילדים בסיכון יכולים לחלום וגם להגשים עבור עצמם עתיד טוב יותר.

השינשינים שלנו מדריכים קבוצות נוער בשכונות במטרה לייצר מנהיגות שכונתית. בפעילות המדריכים שמים דגש על הכרת השכונה והסביבה בה הנוער חי, סימון הבעיות והאתגרים איתם הם חיים, ולקחית אחריות והובלת תהליכים ושינויים בתוך השכונה. 

מסלול המד"צים מוביל את החניכים לסמינר הדרכה בסיום כיתה ט', כשבכיתה י' החניכים הופכים בעצמם למדריכים ולוקחים חלק בעשייה החינוכית בשכונה. 

חלק משינשיני בקהילה מתנדבים בתוך מועדוני הנוער של השכונות. שם הם משמשים מדריכים לקבוצות משתנות של נערים, אוזן קשבת ויד תומכת כשצריך. חלקם אף מקימים חוגי נוער לפי נטייתם האישית ולפי צרכי השכונה.

עבודה נוספת אל מול הנוער בשכונות היא גיוסם להקמת והפעלת האירועים הקהילתיים בשכונה: חג שכונתי, עדלאידע לפורים או מסיבת סוף שנה - הנוער לוקח חלק פעיל בארגון האירוע ובהפעלתו.

 

עזרה לימודית בבית הספר
מדריכים שעובדים יחד עם צוות ההוראה ומאפשרים תשומת לב לכל תלמיד
מרכזי למידה והעשרה
מאריכים את יום הלימודים עד הערב ומלווים את הילדים גם במסגרות הלא פורמאליות
תכנית החונכויות
העצמה אישית במסגרת אחד-על-אחד
מועדוני נוער
סביבה בטוחה ועוטפת לבני נוער בשכונות